Cara Nak Buang Chewing Gum Yang Melekat Kat Pakaian

by 10:00:00 PM 3 comments
Photobucket

Selamat Pagi, Petang, Malam (Ikut masa korang bace entry aku ni) ~
Hari ni rajin nak update memandangkan esok aku kene marathon ! 
*Cergas sikit

Google Image

 Nak proceed ni!


Problem :

Hari tu seluar track suit aku kene lah chewing gum *tuti fruti* ~
Entah macam mane kene ~
  Then, pg bawak kat bilik air, nak pg tanggalkan chewing gum yg dah melekat2 tu~
Gune sikat rambut singa pon belom tentu hilang~

 
RM1000 Over Here!
RM1000, pts baucer, wow, duit, money



Problem Statement : 

Macam mane nak hilangkan kesan-kesan chewing gum ni ?

Hypothesis : 

Tetibe dapat satu idea !
Kalau aku gune bende tu, mesti hilang!

Then, aku berekperimen la.
Waahhh.. menjadi!
Nak tau ape bende tu?
Of course la , clorox! (aku ke yg lambat tahu ke korang dah lame tahu?)

 

 Material & Apparatus :

Clorox, seluar yg kene chewing gum, sabun, berus, air paip.

Ape tu clorox?

Clorox tu ialah jenama peluntur yg aku gune ~
Kandungannya ialah :

  • water
  • sodium hypochlorite
  • sodium chloride (garam)
  • sodium carbonate
  • sodium hydroxide
  • sodium polyacrylate
Semua bahan di atas bersifat alkali (kecuali water). Alkali bersifat menghakis.

Procedure :

So, aku try :

  • curah sikit2 peluntur (tanpa membancuh) dekat kesan chewing gum 
  • tunggu sekejap (biar bertindak balas dulu)
  • pastu cuba gosok dgn berus (letak sabun sikit - kotoran senang tanggal)
  • then, korang nampak ! senang kesan chewing gum tu tertanggal

Conclusion : 

Betul la hypothesis aku tadi ! Gune clorox boleh hilangkan kesan-kesan chewing gum.

CAUTION !
( aku gune cara ni pada seluar aku yg jenis kain kanvas , mungkin kain lain kene bancuh dulu clorox dgn air *takut luntur lak warna baju* n rendam *macam biase la* tapi kene tunggu lama utk dia bertindak balas bcoz concentration peluntur dah berkurang )


Maka, aku pon boleh pakai semula seluar tu dengan senang hati tanpa ragu-ragu :)
Thanks sbb bace tips aku yg taraf kucing ni :)

Photobucket

Sho Reen

Author

21 years old. A software engineering student at National University of Malaysia. A former student in Foundation of Science at UiTM Puncak Alam.

3 comments:

abgDude a.k.a kai said...

ltk ais kt chewing gum tu smp keras then ia akn ttgl dgn mudahnya
atau
msukn dlm freezer
biarkn chewingum tu keras n ia akn ttgl dgn mudah

Sho Reen said...

@kai ohh! 2nd way

NurIzzaty Nabila said...

Yeah, hilang dh aku punya kesan chewinggum tu